موفقیت در رایتینگ آیلتس | چطور در بخش Writing آزمون IELTS نمره بالای 8 بگیریم

دوشنبه 22 شهريور 1400
10:06
ایران اروپا

بخش رایتینگ آزمون آیلتس مخصوصا آیلتس آکادمیک، یکی از چالش برانگیزترین بخش های این آزمون است.


افراد بسیاری حتی انگلیسی زبانان بومی (Native) بوده‌اند که با دایره واژگان بسیار گسترده و تسلط کامل بر گرامر این زبان توانسته‌اند در بخش‌های دیگر آزمون نمره‌های بالای 8 بگیرند اما در بخش Writing آزمون به آنچه می‌خواستند نرسیدند.


اشتباه اصلی بسیاری از داوطلبان این است که در بخش رایتینگ چیزی را می‌نویسند که به نظر خودشان خوب می‌آید؛ و کاری ندارند به اینکه آزمون گیرندگان (Examiner ها) چه ملاک‌ هایی برای نمره دادن دارند.


پس گام اول در موفقیت در رایتینگ آیلتس، آشنایی با انتظارات Examiner ها است:


برای موفقیت در رایتینگ آیلتس (IELTS Writing) به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

Examiner ها برای همه بخش های آزمون از جمله بخش رایتینگ آیلتس جدولی دارند که مهارت‌های مورد انتظار در آنها نوشته شده و مشخص شده که هر یک از آنها با چه کیفیتی می‌تواند چه نمره‌ای (از 1 تا 9) بگیرد.


در بخش رایتینگ آیلتس، چهار مورد برای آزمون گیرندگان اهمیت دارند:


Task Achievement


Coherence and Cohesion


Lexical Reference


Grammatical Range and Accuracy


در ادامه مطلب، تمامی این موارد را توضیح خواهیم داد. فقط قبل از آنکه بحث را شروع کنیم، باید بدانید که شما در بخش رایتینگ آیلتس باید از هر چهار نظر بالا نظر شخص تصحیح کننده را جلب کنید.


رایتینگ آیلتس، دو بخش اصلی دارد (Task 1 و Task 2). در ماژول آکادمیک، Task 1 معمولا شامل یک جدول یا گراف است که با توجه به اطلاعات داخل آن باید یک توضیح بنویسید و در Task 2 هم باید درباره موضوع داده شده یک Essay شامل نظر و تحلیل خود ارائه کنید.


نکاتی برای موفقیت در Task 1 رایتینگ آیلتس

Task Achievement یا پاسخ دادن به آنچه سوال از ما خواسته، اولین معیار نمره دهی توسط تصحیح کنندگان رایتینگ آیلتس است.

متاسفانه، بیشتر داوطلبان قبل از آنکه تصویر یا نمودار را به طور کامل درک کنند شروع به نوشتن می‌کنند. در حالی که قبل از هر کار، باید بدانید قرار است درباره چه چیزی بنویسید. حتی بهترین نوشته هم اگر در مورد موضوع اشتباه نوشته شده باشد، از طرف Examiner امتیاز Task Achievement نگرفته و نمره آن می‌تواند تا 4 پایین بیاید.


پس پیش از نوشتن، به شکل یا نموداری که به شما داده شده با دقت فراوان نگاه کنید، روی آن وقت بگذارید و سعی کنید کاملا متوجه پیام آن بشوید.


موضوعات کلیدی یا Key Feature ها را از شکل بیرون بکشید و یادداشت کنید. موارد غیر ضروری را کنار بگذارید.


به جزئیات دقت کنید. برای مثل در نموداری که به شما اطلاعات آماری ارائه می‌کند به بالا و پایین رفتن‌ها، نوسان‌ها و روند کلی تغییرات توجه داشته باشید.


منظور از Coherence and Cohesion، ساختار نوشته و جریان اطلاعات داخل آن است.

ساختار یا Structure صحیح تسک 1 رایتینگ آیلتس معمولا یعنی چند پاراگراف که که در پاراگراف اول باید نمودار را توصیف کنید، در پاراگراف دوم به موضوعات کلیدی یا Key Feature ها اشاره کنید و در پاراگراف‌های بعدی به جزئیات بیشتر درباره هر Key Feature بپردازید.


تسک 1 رایتینگ آیلتس معمولا نتیجه گیری یا Conclusion ندارد.


جریان یا Flow یعنی اینکه ایده‌های متفاوت چطور در یک متن به هم متصل می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم از این شاخه به آن شاخه نپرید و روند کلی توصیف را از ابتدا به انتها حفظ کنید.


قبل از آنکه شروع به نوشتن کنید درباره ساختار متن خود، اینکه نوشته باید چند پاراگراف داشته باشد و هر پاراگراف چه موضوعاتی را در بر بگیرد تصمیم بگیرید.


از آنجا که رایتینگ آیلتس همچنان معمولا به شکل کاغذی برگزار می‌شود و شما هم برای ویرایش جملاتتان دکمه Backspace در اختیار ندارید، حتما قبل از نوشتن هر جمله به آن خوب فکر کنید.

Lexical Reference یعنی دامنه واژگانی که به کار می‌برید و همچنین استفاده از آنها به شکل صحیح.

شخص تصحیح کننده در این بخش دو موضوع را در نظر می‌گیرد: یکی اینکه کلمات مختلف هم معنی را بلد باشید و یکی هم اینکه از آنها در جایگاه یا معنی اشتباه استفاده نکنید.


از یک کلمه خاص بیشتر از یک بار استفاده نکتید. و اگر هم ناچارید این کار را انجام دهید، معادل‌ها (Synonym های) آن واژه را در نوشته خود به کار ببرید یا با ضمیرها (Pronoun ها) و تکنیک‌های ساختاری آنها را از داخل نوشته حذف کنید.


از طرف دیگر، خطری که در کمین بسیاری از داوطلبان نشسته این است که تعداد زیادی کلمه به عنوان هم معنی یا متضاد حفظ کرده‌اند و سر جلسه آزمون آنها را به اشتباه جایگزین کلمه اصلی می‌کنند. در حالی که کلمه‌ای که نوشته‌اند لزوما آن معنی که مد نظرشان است را نداشته و در نتیجه شخص تصحیح کننده نمره بسیار پایینی برای آنها در نظر می‌گیرد.


پس نکته بعدی این است که در رایتینگ آیلتس از هیچ واژه‌ای استفاده نکنید مگر آنکه صد درصد مطمئن باشید معنی و کاربرد صحیح آن را می‌دانید. این هم بستگی به تمرین قبلی شما و شیوه صحیح یادگیری کلمات جدید دارد.


منظور از Grammatical Range and Accuracy چیست؟

خیلی از داوطلبان به اشتباه فکر می‌کنند اشکال کارشان از به کار نبردن زمان‌های مختلف است! Range به معنی استفاده از Tense های مختلف گذشته، حال و آینده در متن نیست چون این موضوع اصولا در اختیار ما نیست! شما باید بسته به موضوعی که درباره اش صحبت می‌کنید باید فعل‌ها و زمان‌های مناسب به کار ببرید.


حتی داوطلبان Native هم که هیچ گونه اشکال ساختاری ندارند اگر ندانند Range یعنی چه، ممکن است از نظر Grammatical Range and Accuracy نمره بالاتر از 4 نصیبشان نشود!


تصحیح کنندگان رایتینگ آیلتس، دوست دارند چهار نوع جمله را حتما در نوشته‌های داوطلبان ببینند:


جملات Complex

جملات سوالی

فعل های Modal (مثل could یا might)

جملات شرطی

منظور از جملات Complex این است که آنچه می‌نویسید بایستی از حالت ساده فاعل، فعل و مفعول درآمده و با استفاده از حروف ربط بتواند اطلاعاتی بیشتر مثل دلیل، هدف، توضیحات اضافی درباره یک کلمه، زمان‌ و مکان و … را برساند. به عبارت دیگر، اگر نتوانید از کلمات زیر به درستی در نوشته‌تان استفاده کنید احتمالا از نظر Grammar Range نمره بالاتر از 4 نمی‌گیرید:


حروف ربط


تا آنجا که می‌توانید جملات ساده را از نوشته خود حذف کنید و با استفاده از کلمات بالا آنها را به فرم Complex درآورید.


نوشته شما در تسک 1 رایتینگ آیلتس حداقل باید 150 کلمه داشته باشد. اگر کمتر بنویسید، نمره از دست خواهید داد.


در آزمون آزمایشی آیلتس شرکت کنید تا با نقاط ضعف خود آشنا شده و بتوانید اشکالات خود را برطرف کنید!


نکاتی برای موفقیت در Task 2 رایتنیگ آیلتس

موضوع Grammatical Range and Accuracy در تسک 2 هم درست به اندازه تسک 1 اهمیت دارد.


هر چیزی که درباره گرفتن نمره‌ای بهتر در بخش اول Writing گفتیم اینجا هم مهم است.


برخلاف تسک 1، نوشته شما در تسک 2 باید حتما یک Conclusion یا نتیجه‌گیری نهایی داشته باشد.


در نوشته خود حداقل از 5 جمله Complex، یک جمله Passive، یک سوال و یک جمله شرطی (Conditional) استفاده کنید.


درباره Accuracy توضیح خاصی ندادیم چون این موضوع چیزی نیست به جز نداشتن اشتباهات ساختاری، گرامری و دیکته‌ای. بدیهی است که چنین اشتباهاتی نمره داوطلبان را پایین خواهد آورد و راه حل این مسئله هم چیزی نیست جز تمرین و توجه بیشتر به درست نوشتن. قبلا درباره بالابردن Fluency و Accuracy نوشته‌ایم، توصیه می‌کنیم حتما مطالعه کنید!


به عنوان آخرین نکته، به یاد داشته باشید حتی اگر در انگلیسی اشکالات گرامری و ساختاری دارید باز هم باید تلاش کنید در بخش رایتینگ آیلتس از ساختارهای ترکیبی و واژه‌های متنوع استفاده کنید، چون نمره‌ای که با این کار می‌گیرید قطعا نسبت به نمره‌ای که به خاطر اشتباهات از شما کم می‌شود بیشتر خواهد بود. پس ارزشش را دارد!



آموزشگاه زبان انگلیسی ایران اروپا



[ بازدید : 19 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه زبان ایران اروپا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]